isabellenygren

Direktlänk till inlägg 11 februari 2011

bäbishästar som blivit till något bra. del 1

Av Isabelle Nygren - 11 februari 2011 17:45

När man rider i alkvettern så har man möjlighet till att ha en häst som sin egen någon eller några dagar i veckan.

Som jag, jag har Wanda på lördagar, men i och med att jag tävlar för klubben så får jag möjlighet till att rida fler gånger.


Iallafall, i alkvettern finns det alltid unghästar som behöver tas om hand om och ridas in. När man har en "delfoderhäst", som det kallas, så blir man även tilldelad en unghäst om man anses vara redo för det. Unghästen kan vara ett år och knappt hanterad eller upp till tre år och redo för att ridas in.


Under min tid i alkvettern så har jag tagit hand om fyra unghästar, varav den fjärde är Shelby som jag håller på med nu.


Tänkte lägga upp en bild på varje häst och skriva hur det gick till när jag "fick" dom, hur jag red in dom och vart dom är idag.


Börjar med den som jag "fick" först och gör sedan enskilda inlägg om varje häst jag har haft.



Last Gunman "Lego"

 

 

  

jag och lego sommaren 2009

 

Lego var den första unghästen jag tog hand om.

Kommer så väl ihåg när Rosie kom och berättade för oss att vi skulle få gå ner till lösdriften och välja ut en varsin ettåring som vi skulle få ta hand om och rida in när det var dags för det.

För bara en halvtimme innan Rosie kom och berättade det, så satt jag och sa till mina vänner i stallet " tänk när vi får en egen unghäst att ta hand om, precis som dom äldre tjejerna."

Och det hände ju, vi blev som dom äldre tjejerna och fick välja en egen häst nere i hagen. Rosie sa till mig att hon tyckte att jag skulle ta Lego, han var lugn och snäll.

När jag gick ner i hagen för att hämta honom så blev jag lite rädd, han var ENORM tyckte jag.

Vi började pyssla med våra unghästar och uppfostra dom.

Jag lärde mig snabbt hur lego var, han var stirrig och ganska nervös. Min mamma tyckte om honom jättemycket men det var lite svårt att ta hand om honom, När man badade fötterna inne i boxen så sparkade han mot en och när man spolade dom ute så stegrade han sig, detta gjorde att även en sån tuff människa som min mamma började bli lite rädd.

Men sen vände det, han blev jättemysig och ju mer man pysslade ju mer lyssnade han.

Första sommaren som efter att jag hade fått honom så hade jag honom i två veckor i ett stall i storfors där jag bor :) Då pysslade vi bara med honom i och med att han bara var två år.


När vintern kom 2007 kom så blev det dags för att rida in honom. Jag fick hjälp av Emelie och Kristin som båda är jätteduktiga ryttare. Dom satt på honom första gången och hjälpte mig när jag red honom, så att inget skulle gå snett.

Allting rullade på, och andra sommaren som kom så bestämde jag mig för att ha honom hela sommaren. Jag hämtade honom dagen jag fick sommarlov och lämnade tillbaka honom någon vecka innan skolan började. Varje dag var jag nere i stallet och pysslade med honom. Under sommaren hoppade jag honom för första gången och red ut på honom för första gången. Det känns helt underbart när man känner att man har åstadkommit något med en häst som man helt och hållet har uppfostrat själv!


Lego började gå med på lektioner och en ryttare fastnade för honom och började ha honom som delfoderhäst.

Nu är han såld till en tjej som bor i karlskoga.


  

jag och lego sommaren 2008


ganska långt inlägg, men den här hästen hade jag längst av alla unghästar jag har haft :) och han var helt fantastisk!


// Isabelle

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Isabelle Nygren - 4 april 2011 16:11

Nu är min andra blogg klar, så jag lämnar den här bloggen, men kommer inte radera den :D   http://isabellenygren.blogg.se det är adressen till nya bloggen, kika in!!     // ISABELLE ...

Av Isabelle Nygren - 20 mars 2011 18:39

får blogga här ändå tills den andra bloggen är fixad, måste få skriva av mig iallafall.   Idag var det dags för årets första tävling. Den var i Karlskoga och jag red LC:2 på Wanda. Hon kändes riktigt fin på framridningen sen kom jag in på banan o...

Av Isabelle Nygren - 15 mars 2011 13:33

Inte skrivit på flera veckor nu, vilket beror på att jag inte vill skriva, har inte tid och så vidare. Ska skaffa en ny blogg på blogg.se bara jag har någon som kan fixa en snygg design åt mig.   Tills den bloggen är fixad så lägger jag bloggni...

Av Isabelle Nygren - 23 februari 2011 19:53


Sådär, då var ja och Wanda anmälda till den första tävlingen för i år :D Det blir den sjätte mars i Karlskoga och jag ska rida LB:1. Har inga höga förväntningar då jag bara startat tre eller fyra dressyrtävlingar under hela min "ridkarriär". Do...

Av Isabelle Nygren - 20 februari 2011 17:48


Igår var det lördag, vilket innebar att jag var i stallet. Jag provade en ny sadel på wanda då hennes hoppsadel inte ligger så bra. Så nu har hon en dressyrsadel som jag ska rida i några gånger och jag hoppas att jag vänjer mig vid den, det var k...

Ovido - Quiz & Flashcards