isabellenygren

Direktlänk till inlägg 4 februari 2011

"hästregler" jag aldrig förstått mig på

Av Isabelle Nygren - 4 februari 2011 19:09

Tänkte skriva lite om vissa saker jag tycker är fel vad gäller hästsporten. Rubriken är inte helt rätt, för kommer även skriva om vissa saker som jag tycker hästfolk gör fel i hästhantering eller ridning.

kom att tänka på att göra det här inlägget när jag var på lillerud och diskuterade hästhantering med Lisa och Victoria.


* Varför leda hästen och gå vid bogen på den?

hästen är ett flockdjur, och i naturen går ledaren först. Genom att gå vid bogen vid hästen gör den automatiskt till ledare. Enligt mina erfarenheter så känns det MYCKET säkrare att ha hästen snett bakom mig. Det känns mer kontrollerat och det känns inte som att hästen gör som den vill om den går snett bakom mig.


* Varför smacka när hästen ska backa?

Något som jag verkligen stör mig på är när folk smackar när dom vill att dom ska backa?

Jag har iallafall lärt mig att man smackar när man vill att hästen ska gå framåt?

Och om du är en sån som smackar när hästen ska backa, och sedan blir riktigt förbannad när hästen går över dig: SKÄRP DIG! Det är inte hästens fel att den går över dig, det är ditt. Lär den istället ordet backa och få inte psykbryt såfort den inte gör som du vill.


* Varför ha boots/senskydd på hästen ute i hagen?

Varför ska en häst ha senskydd eller boots på sig i hagen? Det är något  jag aldrig har förstått. Enligt mig gör man bara hästen känsligare genom det. Visst om hästen har en skada, då kan jag förstå varför. Men till vardags, bara för att förebygga skador. Vad händer när man slutar använda det? Hästen är ju då van vid att ha skydden på sig och då kan det ju lättare bli en skada. Hästen är fortfarande ett djur för er som inte visste det, vi gör dom bara svagare genom att "förmänskliga" dom.


* Varför rida med kandar, när man inte ligger på den nivån i ridningen över huvud taget?

Idiotiskt enligt mig. Vet man inte hur man ska rida med det eller om man inte ens har någon anledning till att rida med det så kan det göra mer skada än nytta.



Det där var alltså mina åsikter om hästhantering. Ni har säkert också åsikter om hästhanteringen, antingen håller ni med mig, eller så tycker ni att jag är helt dum i huvudet!


Ha en riktigt bra helg :D


  


// Isabelle


 
 
Ingen bild

Pierre

4 februari 2011 20:14

Jag håller med dig till 110% Älskling! fast jag knappt inte vet något om hästar =D men detta låter väldigt bra enligt mig! <3

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Isabelle Nygren - 4 april 2011 16:11

Nu är min andra blogg klar, så jag lämnar den här bloggen, men kommer inte radera den :D   http://isabellenygren.blogg.se det är adressen till nya bloggen, kika in!!     // ISABELLE ...

Av Isabelle Nygren - 20 mars 2011 18:39

får blogga här ändå tills den andra bloggen är fixad, måste få skriva av mig iallafall.   Idag var det dags för årets första tävling. Den var i Karlskoga och jag red LC:2 på Wanda. Hon kändes riktigt fin på framridningen sen kom jag in på banan o...

Av Isabelle Nygren - 15 mars 2011 13:33

Inte skrivit på flera veckor nu, vilket beror på att jag inte vill skriva, har inte tid och så vidare. Ska skaffa en ny blogg på blogg.se bara jag har någon som kan fixa en snygg design åt mig.   Tills den bloggen är fixad så lägger jag bloggni...

Av Isabelle Nygren - 23 februari 2011 19:53


Sådär, då var ja och Wanda anmälda till den första tävlingen för i år :D Det blir den sjätte mars i Karlskoga och jag ska rida LB:1. Har inga höga förväntningar då jag bara startat tre eller fyra dressyrtävlingar under hela min "ridkarriär". Do...

Av Isabelle Nygren - 20 februari 2011 17:48


Igår var det lördag, vilket innebar att jag var i stallet. Jag provade en ny sadel på wanda då hennes hoppsadel inte ligger så bra. Så nu har hon en dressyrsadel som jag ska rida i några gånger och jag hoppas att jag vänjer mig vid den, det var k...

Ovido - Quiz & Flashcards